Börja blogga och skapa innehåll som din målgrupp gillar

När vi nu har gått igenom vad content marketing är och syftet med innehållsmarknadsföring, har det blivit dags att gå in på hur du går tillväga för att börja blogga och skapa innehåll som din målgrupp gillar. För det är viktigt att inte helt sonika pumpa ut content som inte fängslar och engagerar dina potentiella kunder.

Kvalitet och konsekvens är A och O när det kommer till att effektfull innehållsmarknadsföring via exempelvis en blogg. Faktum är att det finns ett direkt samband mellan hur ofta du bloggar och hur mycket trafik samt hur många leads din webbplats genererar.

Undersökningar på området visar att man kan mer än dubbla antalet leads genom att öka frekvensen på bloggandet från 3-5 gånger i månaden till 6-8 gånger i månaden. Med det sagt, är det viktigt att inte bara fokusera på kvantitet utan även på kvalitet.

Sökmotorn Google lägger nämligen stor vikt vid kvaliteten på innehåll genom att premiera innehåll som håller hög kvalitet. Därför kommer man inte särskilt långt genom att fokusera enbart på kvantitet, och just kvaliteten har blivit allt viktigare på senare år.

Detta kan du börja blogga om

Som vi nämnt ovan är det viktigt att vara konsekvent med sitt skapande av innehåll. En hög frekvens kan dock medföra en utmaning i form av idétorka.

Så vad kan man då börja blogga om?

  1. Besvara kunders vanliga frågor – Fråga dina följare på sociala plattformar vilka frågor de har och lär på så sätt känna dina presumtiva kunder.
  2. Läs dina bloggkommentarer – Inspiration till ämnen att blogga om kan du hitta rakt framför näsan! Läs igenom kommentarerna i din blogg för att se vilka tankar och frågor dina besökare har.
  3. Branschnyheter Håll dina läsare uppdaterade om vad som händer och sker i din bransch.
  4. Google Alerts – Ställ in Google-påminnelser på sökord som är relevanta för din bransch och håll på så sätt koll på vad som skrivs.
  5. Kommenterar på andra bloggar – Du bör ta för vana att läsa andra bloggar inom din bransch. Inte bara för att hitta inspiration till ämnen, utan även för att hålla koll på de kommentarer som bloggarnas besökare skriver.
  6. Ställ frågor i sociala medier – Ställ frågor till dina följare på de sociala plattformar du använder. Feedback från din målgrupp är en närmast ovärderlig resurs.
  7. Sök på YouTube – Vilket slags videoinnehåll kopplat till din bransch finns på YouTube? Hittar du några förslag på innehåll som du kan börja blogga om eller kommentera?

Så ofta bör du blogga

”Hur ofta bör man blogga?” är en vanlig fråga. Svaret är att ditt bloggande bör vara så frekvent som möjligt. Om det sedan resulterar i att du publicerar inlägg tre gånger i veckan, en gång i månaden eller två gånger om dagen, avgörs av dina specifika förutsättningar.

Viktigt att komma ihåg är att du kan ta hjälp av en contentbyrå om du inte har möjlighet att börja blogga så ofta som du skulle vilja. Ju mer du bloggar, desto snabbare kommer din content marketing kunna ge resultat.

Så kan du få idéer till unikt innehåll

Den tomma duk som stirrar dig i ansiktet när du sätter dig framför din valda ordbehandlare kan verka skrämmande. Detta gäller även för erfarna bloggare. Ibland kan det vara svårt att komma på ett ämne att skriva om.

Som tur är finns det ett antal olika sätt på vilka du kan få idéer till innehåll utan att behöva förlita dig på din egen kreativitet. Här kommer jag dock endast att fokusera på ett av dessa: sökordsanalysen.

Gör en sökordsanalys

En sökordsanalys är ett utmärkt sätt att få tips på idéer till innehåll. Du kommer dock inte att få särskilt mycket valuta för din tid om du riktar in dig på de allra mest värdefulla sökorden. Konkurrensen om att synas på dessa är helt enkelt alltför stor. Såvida du inte är en ledande auktoritet inom din bransch, slösar du helt enkelt bort din tid om du väljer att optimera för dessa.

Det du istället bör göra är att satsa på så kallade long tail-sökord. Det är denna typ av ord och fraser som du kommer kunna ranka högt på i sökmotorer som Google. Du bör dock inte strössla slumpmässiga sökord över din sajt, utan se till att ta fram en strategi och endast välja de som är relevanta för ditt varumärke och din webbplats.

Slutledning

Genom att blogga så ofta du kan, med såväl Google som dina besökare i åtanke och först efter att ha gjort en grundlig sökordsanalys, har du alla förutsättningar för att lyckas ranka högt med ditt innehåll. Det är svårt att svara på hur ofta du bör blogga. Det är dock viktigt att du hittar en frekvens som funkar för dig och att du sedan konsekvent upprätthåller denna.

Sebastian Liljegren driver contentbyrån CodeGrown och frilansar som skribent. Han är även en hobbykodare och hanterar flertalet webbsajter inom diverse nischer.

Du når honom på e-postadressen sebastian (snabel-a) codegrown.se eller genom att fylla i kontaktformuläret på startsidan.